A hét hírei

Workshop a médiatudatosságért

A Közeljövő Színházi Nevelési Csoport szolidaritási projektje során olyan drámapedagógiai workshopot dolgozott ki, amellyel a résztvevők médiatudatosságát növelik.

kozeljovo_fenykep_1
A hét hírei

A projekt két megvalósítójával, Magasi Dalmával és Nyáry Pállal beszélgettünk.

kozeljovo_fenykep_4

Te is érezted már magad az infóáradatban elveszve? Nem tudtad eldönteni, melyik cikknek higgyél? Esetleg annyira eleged van már a hírekből, hogy már nem is olvasod őket?

Napjaink információterheltsége mellett és az álhírek világában egyre nagyobb szerepet kapnak azok a módszerek és készségek, amelyekkel a média manipulációs stratégiáit leplezhetik le a fogyasztók. A Közeljövő Színházi Nevelési Csoport csapata szolidaritási projektje során olyan workshopot dolgozott ki, amellyel a résztvevők médiatudatosságát fejleszthetik.

Mik azok a szolidaritási projektek?
A szolidaritási projektek olyan hazai tevékenységek, amiket 18-30 éves fiatalok csoportja kezdeményezhet és valósíthat meg. A cél az, hogy valamilyen pozitív változást hozzatok el a helyi közösségbe, annak valamilyen kihívására keressetek választ a projekt során. Szolidaritási projektek megvalósítását az Európai Szolidaritási Testület, az EU programja támogatja.

„A workshopon drámapedagógiai eszközökkel fejlesztjük a résztvevők, elsősorban középiskolások, médiatudatosságát” – árulta el Nyáry Pál, a csoport egyik tagja. – „A felmérések szerint a fiatalok elsősorban a közösségi média oldalakon tájékozódnak, majd az internetes hírportálokon, a hagyományos sajtót nem követik. Ellentmondásos módon pont a közösségi médiát tartják a legkevésbé megbízhatónak. Emiatt kifejezetten fontosnak tartottuk, hogy rájuk szabjuk a workshopunkat.”


kozeljovo_fenykep_2

A Hét Hírei workshop négy blokkból áll. A struktúra adott, a tartalom viszont mindig változik – ahogy a műhelymunka neve is mutatja, mindig az adott hét híreire szabják. „Mivel drámapedagógusok vagyunk, arra törekedtünk, hogy a megélésnek is szerepe legyen: az első felében érzelmeket keltünk a résztvevőkben, míg a másodikban pedig értelmezzük az átélteket” – folytatta Pál.

„Így van. Az elején a résztvevőknek azt kell végiggondolniuk, hogy az elmúlt héten milyen hírekbe futottak bele. Általában először megijednek ettől, de végül sikerül összeszedniük a hét híreit. Utána azzal foglalkozunk, mi különbözteti meg a hírértékű eseményeket személyes életünk fontos eseményeitől. Ezután következik a reflexió: a résztvevőket csoportokra osztjuk, és kapnak egy hírt. Amit nem tudnak, hogy mindenki ugyanazt a hírt kapja meg, csak éppen más sajtóorgánum feldolgozásában. Ki kell elemezniük, megfigyelve, hogy milyen szóhasználattal, milyen nézőpontból mutatják be az adott eseményt, esetleg hogyan dramatizálják azt, valamint milyen szereplőket emelnek be, kinek adnak úgymond fontos szerepet” – ismertette a workshopot Dalma. – „Végül pedig nekik kell kipróbálni a manipuláció művészetét: miközben mi eljátszunk egy megtörtént politikai vitát, ők a megadott szempontok alapján direkt hízelgő vagy lejárató képeket készítenek rólunk.”

kozeljovo_fenykep_3


A résztvevők saját bevallásuk alapján tudatosabbak lesznek a workshop után. „Az egyik lány később azt írta meg nekünk, hogy a foglalkozáson tanultak segítségével beszélgetett az édesanyjával, és az édesanyja is elkezdte átértékelni médiafogyasztási szokásait. Ezek azok a visszajelzések, amikből érezzük, hogy A Hét Hírei nem csak abban a másfél-két órában ad élményt, az ott tanultak hosszabb távon is elraktározódnak, és hasznosíthatók maradnak” – tette hozzá Dalma.

„Megijedhetünk, és mondhatjuk azt, hogy ez a téma nem érdekel engem. Vagy görcsösen ragaszkodhatunk egy adott hírportál véleményéhez. De dönthetünk úgy is, hogy megpróbálunk tudatosak lenni azzal kapcsolatban, hogy milyen stratégiákat alkalmazunk hírfogyasztás közben. Szerintem a szolidaritási projekt legnagyobb tanulsága az, hogy játék és móka is lehet a tudatos hírfogyasztás” – tette hozzá Pál.

A csoportól
Tagjai, Hollósy Réka, Magasi Dalma, Nyáry Pál és Villant Bálint a Színház és Filmművészeti Egyetemen végeztek drámainstruktorként. Hozzájuk csatlakozott a projekt kidolgozásához Kapornaky Mihály, aki szociálpszichológusként segítette őket a workshop kidolgozásában.

Szeretnél többet megtudni a projektről?

Nézd meg a 2021-es Solidarity:ON-t, ahol a Közeljövő Színházi Nevelési Csoport is bemutatkozott!